Lavere bilafgifter

Registrerings-afgifterne er ekstremt høje i Danmark. I 2005 skrev jeg dette indlæg, hvor jeg argumenterer for at lave registreringsafgifter kom i regeringsgrundlaget for en ny regering. Desværre har vi i dag (2023) lang vej endnu før registreringsafgifterne i Danmark bliver sat ned til et fornuftigt niveau, men alt håb er ikke ude. Klimaforandringerne kan være en hjælp – måske vil klimaforandringerne være det der skal skal til for at afgifterne på el-biler bliver minimeret. Benzin-og dielbiler kører på sidste vers.

Bilkirkegård
Bilkyrkegärd

Lavere bilafgifter skal i regeringsgrundlag

Lavere bilafgifter skal være en del af regeringsgrundlaget for en ny VK-regering. Lavere bilafgifter har været på dagsordenen flere gange siden sidste valg. Men hidtil er afgiftsnedsættelserne løbet det ud i sandet

For at købe en lille, miljøvenlig personbil til 175.000,- kr. skal man tjene 400.000,- kr. Bilforhandleren får 65.000,- kr. Det giver 335.000,- kr. i skatter og afgifter for at købe en lille bil uden luksus af nogen art. Det er helt ude i hampen.

Det er for dyrt at købe nye, miljøvenlige biler.

Og det er for billigt at køre i gamle, forurenende biler.

Nu må der skæres igennem med lavere afgifter, som f.eks. kan indføres over en fem års periode. Omlægningen af afgifterne skal sættes i gang nu. Lad os så se til næste valg, om der er nogen der vil gå til valg på ‘dyrere biler’!

Note: Bragt i Berlingske Tidende den 6. februar 2005

Lavere skat og lavere bilafgifter er god, borgerlig politik. Borgerne skal i højere grad have lov at bestemme over deres egne penge – pengene skal i højere grad blive ui borgernes lommer. Forslaget “afskaf lukkeloven” handler i virkeligheden også om, at borgerne skal hav lov at bestemme selv.

Læs mere om politik-udvikling

Martin H. Wolffbrandt. Politik, Politikudvikling, Konservativ