Trafik-støj

Trafik-støj var allerede ved kommunalvalget i 2021 et vigtigt tema og i takt med at det står lysende klart at trafik-støj ikke alene er generende for borgerne. Trafik-støj er også skadeligt for helbredet. Derfor må man forvente trafik-støj bliver et stadigt vigtigere tema.

I Hovedstadsregionen er trafikken tæt. I takt med at motorvejene udbygges bliver Nordsjælland mere og mere generet af trafik-støj. I 2021 skrev jeg sammen med to konservative medlemmer af Folketinget (Mette Abildgaard og Birgitte Bergman) indlægget nedenfor. Indlægget holder endnu. Trafik-støj: Borgerne skal ikke blive “Støj-Sorteper”.

Det er interessant, hvordan trafikken vil udvikle sig i fremtiden

Man kan godt forestille sig at køerne på morvejen (med tilhørende trafik-støj til naboerne) vil være anderledes i fremtiden. Måske vi får køer af el-biler – vel at mærke el-biler som kører selv og giver ro til at man kan læse morgen-nyhederne på sin telefon uden at blive generet af trafik-støj.

Der bliver mere arbejde til robotterne og mindre arbejde til mennesket. Mindre trafik-støj, sikker og klimavenlig transport. Verden kan godt blive grøn i fremtiden.

Glæde over infrastrukturaftale, men…

Trafik-støj. Borgerne skal ikke blive ”Støj-Sorteper”

MHW Hillerødmotorvejen

Glæde over infrastrukturaftale

Som konservative er vi glade for infrastrukturaftalen som betyder at Nordsjælland efter i mange år at have sendt mange, mange udlignings-milliarder og motorveje til Jylland uden der er kommet noget den anden vej nu bl.a. har udsigt til at forlængelsen af Hillerødmotorvejen bliver udbygget så motorvejen går til … ja Hillerød. Projektet er allerede på listen i 2022. Hillerød-motorvejen er hårdt presset af trafik og motorvejens forlængelse har desværre har kostet alt for mange trafikdræbte

Øget støj

De nye veje betyder øget trafik. Derfor er der brug for fokus på de støjproblemer den øgede trafik vil medføre og at man grundigt og rettidigt får lavet en ansvarsdeling mellem stat og kommuner så ingen støj-problemer falder mellem to stole og borgerne sidder tilbage med ”Støj-Sorteper”. Her er det væsentligt at staten tager sin del af ansvaret – der er afsat 3 mia. kr. til det formål i forliget – og at kommunerne forpligter sig til at tage deres del. Her er der ikke mindst en særlig opgave når det gælder støj fra trafik på forsyningsveje til motorvejene. Når motorvejsnettet udbygges vil der komme øget trafik på forsyningsvejene. Og øget trafik betyder mere støj.

Borgerne skal ikke ende som “støj-Sorteper”

Trafik-støj er mere end irriterende larm. Trafikstøj er helbredsskadeligt. Det er altså ikke kun af bekvemmelighed at der allerede nu skal tages fat på løsninger på de problemer der vil komme når infrastrukturaftalen bliver til virkelighed. Der ligger et stort arbejde forude med at minimere støj-generne. Efter vores opfattelse bør man lave et gennemtænkt ansvars-snit mellem stat og kommuner.
Borgerne skal ikke sidde tilbage med ”støj-Sorteper”.

Mette Abildgaard, MF, konservative

Mette Abildgaard

Birgitte Bergman, MF, konservative

Birgitte Bergman

Martin H. Wolffbrandt, Byrådsmedlem (Allerød Byråd), konservative

Martin H. Wolffbrandt
Note: Indlægget om “trafik-støj” blev bragt i Frederiksborg Amt Avis juli 2021
Skarp pen - farverig

Nøgle-.debatindlæg:

Konservative om trafik-støj: Tid til et opgør med støj

Bølge-støj
Foto:Pixab
Foto: Skov
Foto: Pixabay

Infrastrukturaftalen betyder at vi har udsigt til at forlængelsen af

Hillerødmotorvejen bliver udbygget så motorvejen går til … ja Hillerød. Projektet er allerede på listen i 2022 så det ser ud til at nu sker der noget. Det er glædeligt da Allerød og Nordsjælland i mange år har sendt mange, mange milliarder og motorveje til Jylland uden der er kommet noget den anden vej. Så langt så godt. Nu er det endelig blevet vores tur til at få opdateret en af de veje som er hårdt presset af trafik og desværre har kostet alt for mange trafikdræbte.

Men, for der er et men, endda et stort et af slagsen. Det har fire bogstaver: S T Ø J. Fra konservative kan vi melde klart ud: Det er et punkt hvor vi ikke har gjort det godt nok hidtil. Vi drøftet området grundigt. Konklusionen er klar: Vi har ikke i tide fået adresseret støjproblemerne godt nok og der er brug for vi ”tager skeen i den anden hånd” så der for alvor bliver gjort noget ved problemerne. Støj generer dagligt rigtigt mange i Allerød. Desværre er støj ikke ene irriterende, Støj er helbredsskadeli

Hvad skal der gøres ved det? Konservative i Allerød mener at en opdatering af Hillerødmotorvejens forlængelse bør være anledning til at man nu får taget fat på problemerne. Det er oplagt at vi lader os inspirere af samarbejdet mellem Gladsaxe og Furesø kommuner og foreningen Realdania om at indsamle viden fra ind- og udland om mulighederne for at reducere generne af trafikstøj fra motorvejene.

Trafik-støj: Vi skal tænke nyt og være klar til at gøre,

hvad der skal til for at komme trafik-støjen til livs.

Man kan forestille sig at Hillerød-motorvejen forbi Allerød skal være en motorvejs-tunnel. Vi har tunnel under vandet ved Øresundsbroen. I Schweiz er der borede tunneller gennem bjerge. Selvfølgelig kan vi lave en tunnel på landjorden i Allerød. Tænker man ”vildt” kan man forstille sig at tunnelen simpelthen bliver dækket af jord. Hvis områderne øst og vest for motorvejen simpelthen smelter sammen vil det være fantastisk.

Jeg kan forstå der er afsat penge til støjreduktion i infrastrukturaftalen. Det er godt. Men om det er godt nok ved vi ikke endnu. Jeg vil kontakte den konservative ordfører på området som et første skridt. Men det er kun et første skridt. Vi kommer til at følge og følge op på denne sag.

Trafik-støj: Vi har taget skeen i den anden hånd.

Vi håber andre partier er enige.

Martin H. Wolffbrandt

Frederiksborg Amts Avis – trafik-støj: Konservative vil gøre op med støj

Trafik-tøj: Mere om trafik støj støj: Borgerne skal ikke blive “Støj-Sorte-Per”

Martin H. Wolffbrandt, 3450 Allerød

Mere om trafik støj…:

Læs mere om trafik-støj: Konservative: Tid til et opgør med støj mere om støj.
Martin H. Wolffbrandt: Politik, Politikudvikling, Konservativ